Reflux.

Ja äntligen är jag klar med min obehagliga undersökning. De gick ner med en tjock slang med lampa o kamera på ner genom munnen halsen o ner i magen fick kväljningar hela tiden o kände slangen utanpå magen när de höll på o vrida å vända den läskigt. Dock gjorde de inte ont alls, blev lite smått panik slagen då ja såg hur stor slangen var.
Fick sedan se en bild o hon som gjort allt berättade att jag hade ett bråck det heter reflux.
Antagligen fick jag det efter min gravditet vad ja har läst kan man få det om magen blir väldigt utspänd.
Och det är tydligen super vanligt med dessa bråck 40% utav hela svenska folket räknas att ha det.
Men många märker inte ens av det medan vissa får problem.

Jag har haft problem att svälja enda sedan Theo kom och jag har gått igenom en rad undersökningar o röntgen osv, de antog att jag hade bråck för ganska länge sedan man man lärade göra ytterligare undersökningar för o få fast på rätt grejj då.

Så nu känns de skönt att ha det gjort o vet vad det är, ska vänta på att min läkare ska ringa ännu en gång så jag kan börja med magmediciner för o se om det hjälper.

Har refluxsjukdom betydelse för det allmänna hälsotillståndet?

Refluxsjukdom ger symtom som inverkar mycket på det dagliga livet i alla dess situationer och upplevs därför som kraftigt försämrande av allmänna livskvaliteten. Besvärlig refluxsjukdom klassas till exempel som värre än grav hjärtsvikt i livskvalitetsmätningar.

Hos cirka fyrtio procent av patienter med refluxsjukdom leder de sura uppstötningarna till skador av matstrupsslemhinnan, så kallad matstrupskatarr eller esofagit. Dessa skador kan ge sårbildningar och även små blödningar som under lång tid kan ge upphov till blodbrist, även om det är en ovanlig orsak till blodbrist.

Sår som läker och går upp och läker igen kan resultera i ärrblidningar i matstrupen. Dessa ärr orsakar en förträngning av matstrupen vilket gör att maten kan fastna när den sväljs. Har man dessa besvär så skall man genast söka hjälp och bli undersökt med en gastroskopi, dels för att försäkra sig om att det inte finns en tumör i matstrupen, dels för att man vid en gastroskopi lätt kan vidga en förträning och därmed ta bort besvären av fastnade tuggor.

Ja man kan ju hoppas att det inte blir såhär jag har inga sura uppstötningar..
Just nu tar det bara många timmar att äta men så länge det inte blir värre så är de ju lungt eller ja jag vill ju kunna äta normalt igen i normal takt igen så ja hoppas de blir bättre :).

 

Aja nog om det ska börja packa nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0